tiistai 5. helmikuuta 2008

Markkinatalouden psykologiaa, osa 3bit.

Asiantuntijan vinkki: 3bit on aina hyvä valinta, jos kaipaa vähän makeaa. Muttamutta, jos kaipaakin vähän enemmän makeaa, on edessä kinkkinen valintatilanne - ottaako nyt 3bit XXL vai 3bit +23%... välinpitämättömälle suklaannälkäiselle sillä ei periaatteessa ei ole mitään väliä, koska molemmat noista on täysin samaa tavaraa ja täsmälleen samankokoisia, 53 grammaa - joskin +23%:ssa se on ilmaistu 43g+10g. Miulla oli vaan taas aikaa ajatella vähän liikaa.

Ja ajattelinkin. Ovelaa, sanoisin, pelailla ostajien mielikuvilla: jos otat XXL:n, olet vain ahne sokerinhimoinen suursyömäri, ja suklaapatukkasi kääre varmaan paljastaa myös vaatekokosi ja se on myös otsaasi tatuoituna. Kadulla kaikki supisee, että "tuolla se menee se XXL-nainen!". MUTTA jos valintasi osuukin +23%:iin, olet säästäväinen ja ihailtavan valveutunut kuluttaja, koska fiksuhan saa samalla hinnalla aina enemmän eikä siinä ole mitään hävettävää.

Sinänsä äärimmäisen fiksua, koska kohderyhmä laajenee pienellä kääreenmuutoksella - nyt tavoitetaan sekä ahmatit että tarkan markan vartijat. Paitsi että en ymmärrä Albertin logiikkaa, koska eilen se oli ainakin leimannut 3bit XXL:n hinnaksi 10,90 korunaa mutta 3bit +23% olikin arvioitu vain 9,50 korunaiseksi, eli kai perus-3bitin kanssa samanhintaiseksi, mikä kyllä tukee tuota "vähemmällä rahalla enemmän tavaraa" -logiikkaa.


Mitä tästä opimme?





Ahne maksaa enemmän.

Ei kommentteja: